Mint már írtam, első lépésként vásároltam egy házi készítésű faesztergát:
Miután sikeresen hazaszállítottam, rettenetesen örültem neki és büszke voltam enyhén leharcolt szerzeményemre. Ha azt mondom, hogy úgy éreztem: a Világ legnagyobb kincse van a birtokomban, nagyon enyhén fogalmazok... :-)
Le is fényképeztem minden szögből, és mivel ekkor már fórumozó tagja voltam a MAFK-nak, feltettem a képeket a portálra, és izgatottan vártam a tagok tanácsait az átépítéshez.
Ami legelőször is gondot okozott, hogy 3 fázisú motor volt rajta - nekem pedig csak 1 fázisom van...
Amíg sikerült beszereznem az alkalmas villanymotort, leszedtem némi felesleget a vázról, kijavítottam a hegesztéseket, és lefestettem.
Mikor meglett az új motor, elkészítettem a felfogatását, és... próbaüzem.
Na, ekkor következett a második dolog, ami problémás volt. Minden, ami forgott a gépen, "ütött, mint a veszedelem".
Kerestem egy fémesztergályost, aki nekilátott kijavítani a gép főorsóját.
Ez alatt az idő alatt megrendeltem egy gyűrűs tokmányt.
Részben, mert a MAFK tagok azt mondták, hogy az KELL (!) nekem, másrészt, mivel időközben ott voltam az első Faesztergályos találkozón, láthattam is, hogy mennyivel másabb, mint a gépemen lévő 200 mm-es, 3 pofás fémeszterga tokmány.
A gép főorsója javíthatatlannak bizonyult, szerezni kellett egy másikat.
Sikerült egy nagyon masszív, gyári félautomata esztergáét "megbótolni".
Némi módosítással és a kiegészítőkkel, "röpke" 6 hónap várakozás után elkészült az új főorsó.
Innentől kezdve már gyorsan haladtam. Először is készítettem egy új felfogatást a főorsónak.
Ezzel megtudtam növelni a befogható átmérőt kb. 400 mm-re.
Az új magassághoz át kellett alakítsam a szegnyerget.
Elkészült a könnyen állítható késtámaszom is.
Végül a vázba bekerült még néhány plusz merevítés, és megkapta a végleges színét is.
Jelenleg ebben az állapotában használom, de már körvonalazódik a következő átalakítás... :-)
Röviden a gép műszaki adatai:
- csúcsmagassága: 197 mm
- legnagyobb csúcstávolság: kb. 1000 mm
- meghajtás 220V/750W/2870 fordulatú motor, 4 különböző méretű ékszíjtárcsával
- tartozékai: gyűrűs tokmány, 3 féle cserélhető pofakészlettel,
80 mm-es 3 pofás TOS vas tokmány, síktárcsák, szegnyeregbe 13 mm-es fúrótokmány, csiszoló tárcsa asztallal, lünetta, és a többi apróság...